onsdag 6. oktober 2010

Deltrening i Novelleskriving - del 1

Øyeblikk 1

Hodet dunker, og øyelokkene harr for lengst gitt opp håpet om å holde seg oppe. Skoledagen har vart i nesten sju timer, og det eneste som surrer rundt i hodet mitt er å komme meg hjem fortest mulig, og slenge meg ned på senga. En mann i 30-årene setter seg ved siden av meg i bussen. Jeg sukker litt for høyt, kun for å vise hvor sliten jeg er. Øynene sklir igjen atter en gang.
 
Det er rett før jeg farer inn i drømmeland når dørene på bussen åpner seg, og to damer med krøllete, grått hår kommer inn. De ler så det skriker i ørene mine, og kakler videre om strikketøy og permanent. "Kjære Gud", tenker jeg, og håper de setter seg langt, langt bak. Men nei, den høyeste av dem, med nylonstrømper og knallrød leppestift foreslår at de skal sette seg på setene rett bak meg. Praten går, om marmorkake, ertesuppe, nye briller, barnebarn og alt som gamle damer kan finne på og snakke om. Jeg holder nesten ikke ut. 

Kan de ikke være stille i bare fem minutter? Alt jeg behøver er noen få minutter med ro. Gamle damer er de aller verste på slik skravling, og etter noen minutter er det mer enn nok for meg. Ansiktsuttrykket mitt går fra utslitt, til irritert, til sint, og jeg snur meg så brått at mannen ved siden av meg skvetter, og ipoden hans faller på gulvet. De gamle damene ser overrasket på meg i det jeg setter morderblikket i dem, før jeg kaster meg tilbake i setet igjen og lener ansiktet mot ruta. Stillhet, endelig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar